Sedan helgen har jag åkt på en monsterförkylning igen (och slagit rekord, jag har ALDRIG varit sjuk så här många gånger under en och samma vinter) och således legat hemma och kurerat mej. Dock är det svårt att sova när hela sängen skakar som om det var jordbävning. Det här fenomenet är på intet sätt nytt, men de senaste veckorna har det antagit nya proportioner. Jag har dragit den, hyfsat rimliga slutsatsen om jag får säga det själv, att det är grannarna som smäller med sina ytterdörrar. Huset vi bor i består av två lägenheter på bottenplan och en (vår) på på andra plan, så det är ju inte så konstigt att huset inte är lika stabilt som någon betongklump. Ytterdörrarna är dessutom rejält tunga och är man inte försiktig när man stänger brakar det till rätt bra för minsta lilla. Alltså, ligger man i sängen och någon smäller med en ytterdörr så vibrerar hela fanskapet som en sån där massagesäng man alltid ser att dom har på billiga motell i USA. När maken är försenad och ska springa till bussen halv sex på morgonen kan jag känna hans steg när han springer ner för trappan. Så det är väl inte orimligt att när jag ligger, förkyld och försöker sova, tror att grannarna har blivit sjuka i huvudet. Flera dagar i rad har det alltså smällts med dörrarna i över en hel timme. EN HEL TIMME. Ja ni hör. Tänka er själva, stopp i snoken, grus i ögonen, huvudet dunkar, och så är det ju såklart den där infernaliska fågeln som tjuter sin tretoniga melodi om och om och om igen. Så, jag ligger alltså där i sängen, några dagar i sträck och vill bara gråta, för sängen  den skakar och skakar och skakar, till och med dörren till sovrummet skakar. Till slut slår den där lilla knappen om i huvudet på mej. Det där svarta, lömska, lite galna sidan av mej tar över och jag rusar upp till ytterdörren och sitter vakt! Jag ska se vem det är som smäller med dörren hela tiden och ta dom In the act! Döm till min förvåning när det börjar skaka i huset igen men ingen har gått ut eller in. Jag kan bara dra slutsatsen att det är bygget 200 meter bort som lyckas med konststycket att få hela in säng att skaka! Hur i helvete fungerar det egentligen?

Förkylning+skakande hus=feberkänsla av detta: