Har med intresse följt Egionas Lårkampanj‘.  Den handlar kort och gott om kroppsideal och just lår. Lår är väl bland den mest hatade kroppsdelen bland oss kvinnor. En ‘smaltrend’ just nu är att ens lår inet ska gå ihop. Ja ni hör själva. Ens lår ska alltså inte röra vid varandra när man står rakt upp och ner. Jag fattar inte. Jag försöker verkligen förstå hur något har lyckats lura i så många tjejer att det är fult om deras lår går ihop. Bara det att anta att ens lår inte ska gå ihop är fel på en så himla grundläggande uppenbar nivå att jag blir förundrad över hur dessa superskinny bloggare som propagerar för just detta inte fattar det själva. Är det masshypnos? Jag får anta att det är personer om inte har någon som helst kunskap om genetik, för det ju just det som avgör var dina fettdepåer hamnar, hur dom är formade, hur tom ditt skelett är format. Det har med dina gener att göra. Själv har jag breda höfter. Även när jag var som allra smalast hade jag breda höfter. Det enda sättet att ändra på det vore att gå in och slippa av mina höftben, för det är ju så jag är skapt! Hur omvandlar man en unik människas unika kroppsform till ett ideal som alla ska följa för att bli accepterade?

Överst Doves kampanj om kvinokroppen, underst Victorias Secrets billboard med undertiteln – LOVE YOUR BODY…

Vilka ser ut att må bäst? Vilka ser friska ut?

Att gå upp och ner i vikt kan vi påverka, med kost och motion, men din grundläggande mall är alltid densamma. Du kan väga 80 kilo och tappa 20 kilo, likväl är dina lår samma grundläggande form. Titta inte på andra för att hitta ditt kroppsideal, titta på dej själv! Är du missnöjd med hur du ser ut, fundera på varför! Du kan aldrig se ut exakt på en annan människa så varför försöka? Varför inte odla och forma ditt utseende efter dej själv, bli den bästa versionen av dej själv och inte en sämre version av någon annan.

