Ja, ibland är inte magen med på noterna, så tyvärr fick jag bli hemma idag!

Men kanske orkar jag blogga lite istället? Igår var jag hejdlöst trött när jag kom hem, middag, dusch och sängen med en god bok var det som gällde, och redan klockan nio klippte jag så med ögonlocken att jag slocknade samtidigt som lampan. Vaknade utvilad men med magen upp och ner.

 

Kan berätta att jag var i Hyllinge igår, jag har fått den stora äran att vara mentor åt en ny dekoratörstjej som ska vicka på butiken där. Lite mallig är jag allt! Det är en väldigt duktig tjej dock, så jag tro det kommer gå bar för henne. En eller ett par dagar i veckan är jag hos henne en period, men vi kommer säkert samarbeta lite framöver också.

Mitt jobb är verkligen jättekul, om man känner att man gillar att jobba med service i butiksmiljö, har stort intresse för mode och styling och vill jobba med något kreativt kan jag rekommedera jobbets om dekoratör! Du får alla dom bitarna i ett jobb, det låter väl härligt?

För att bli dekoratör kan du gå lite olika vägar. Många går en utbildning, som heter för det mesta heter Butikskommunikation eller ibland Visual Merchandising. Det finns en i Göteborg på Handelsakademin, Medborgarskolan i Stockholm, Aspero i Malmö. Det finns ännu fler skolor som utbildar dej till Dekoratör/Visual Merchandiser, här är en lista!

Själv gick jag bakvägen, vilken många dekoratörer jag känner gjort! Man börjar som praktikant i en butik, antingen med säljare eller med dekoratören som mentor. Visar man sej vara duktig får man många gånger chans till sommarjobb och extrajobb. Så var det för mej, jag började som praktikant brevid en fantastisk dekoratör med stor erfarenhet! Det visade sej att jag hade fallenhet och fick jobba extra och sommarjobba i kanske ett halvår innan ett dekoratörsvickariat uppenbarade sej, och det blev mitt! Jobbet blev sen ledigt, och jag fick det! Har aldrig ångrat mej!

 

På tal om praktikanter kan jag berätta att det är stort tryck! Det är många som vill praktisera i klädbutik, inte är det bara elever från skolor, utan nu vill många även arbetsträna! För er som vill arbetsträna i butiksmiljö och har fysiska problem kan jag berätta att det är INTE ett lätt arbete. Det är många tunga lyfta och ofta blir det stor belastning på rygg, nacke, handleder och axlar. Vi har också ett högt tempo, mycket ska hinnas med på få timmar, så jag tycker man ska tänka noga innan man ger sej in i butiksbranchen med fysiska problem.

Inte heller är det självklart att du får extrajobb bara för att du praktiserar. Du ska vara noga med din närvaro – att sjukanmäla sej ofta ger genast ett dåligt intryck. Stå aldrig och häng för att du inte har något att göra – det finns ALLTID något att göra i en butik, om så bara att tömma provrum och städa bland kläderna som kunder hängt fel. Var på alerten och lär dej genom att observera hur personalen jobbar – vad prioriterar dom, vad är viktigast? Var noggrann och le alltid mot kunderna och sej Hej! Ställ frågor om du undrar över något.

 

Puh, det blev en del! Om någon har frågor om att jobba som dekoratör eller i butik överhuvudtaget, så är det bara att fråga! 🙂

