>Vaknar i ett soldränkt sovrum, och vänder mej för att sömndrucket sniffa på Den Blivandes arm när jag lägger märke till att han ligger raklång på rygg med händerna ordentligt knäppta på magen, fingrarna till och med ihopflätade, som på ett litet prästabarn. Där låg han och halvsnarkade. Lyckades knäppa ett kort innan han vaknade till och insåg vad jag höll på med – han for in under täcket snabbare än kvickt och grymtade något oförståeligt på grottmansspråk. Snubben pratar nämligen inte vanlig svenska på morgonen.

 Åh, det är så härligt att se solen igen, grå fuktiga dagar suger musten ur mej, känner mej som en kapplöpningshäst som står och darrar i båset i väntan på vårens startsignal så jag kan kasta mej ut med krukor och sopkvast på uteplatsen, köpa blommor och krukor och låtsas att det här året kommer jag få tummen loss till att måla trädgårdsmöblerna! Fast… Idag nöjer vi oss med lite städning och ikväll ska vi köra bröllopsplanering deluxe! Tidslinje ska upprättas, ansvar fördelas, deadlines bestämmas! Nu ska detta här nedrans bröllopet få se på fan, vem det är egentligen är som bestämmer! Inga fler sjuka mardrömmar tack!
Att vara någons fru lämnade ett varningens ord för ett tag sen – det kommer bli värre tror jag det var (titta förresten in till henne och pjoska lite, hon har influensa stackarn). Ja, jo det kan jag ju då lugnt bekräfta att det blir det för varje vecka som går. 5 månader. 5 månader kvar.
*tar ett djupt andetag* Vem vill vara med och slå vad? När kommer jag att säga ”Bara skjut mej i huvudet istället, jag vill inte gifta mej längre!”?

