>Det är ingen som har frågat, men självcentrerat nog tänker jag att det finns säkert NÅGON som vill veta varför bloggen heter som den gör – Lucida Drömmar. Så därför kommer här en förklaring (jag vågar inte hålla frågestund, för jag tror inte jag hade fått några haha!)

Lucida drömmar, kallas också för klardrömmar. Det är när man i sin dröm, inser att man drömmar och kan ta kontroll över det som sker. Jag är en oerhört aktiv drömmare, vilket i sej inte är något ovanligt – alla människor drömmer, och ofta flera drömmar på en natt. Men jag kommer ihåg dom när jag vaknar. Tyvärr är jag dålig på att skriva ner dom, men varje morgon när jag vaknar kan jag för det mesta, väldigt detaljerat, komma ihåg minst ett  drömscenario, ibland flera stycken. Har jag vaknat mitt i natten ur en dröm, kan jag med vilje somna om in i den drömmen igen. Var den obehaglig kan jag styra in hjärnan på ett annat spår när jag somnar om. Det går såklart inte alltid, men ofta.

The stuff dreams are made of av John Anster Fitzgerald

 Jag har också klardrömmar då och då.  tär en extremt häftig uppevelse, när den insikten kommer att Shit, jag drömmer ju! Och du har verkligen makten att göra vad som helst – det är inte som att vara vaken, hjärnan fungerar liksom lite trögare, och ibland varar bara insikten ett tag, sen går en över i en vanlig dröm igen. Jag drömde tex en gång att jag och Batman (jag vet, Batman liksom. Och det var dessutom den där obehagliga Batman som Scarecrow ser när han blivit drogad i Batman Begins (nördvarning? Oh yes))hade en fajt på Helsingborgs centralstation, och jag var ju i klart underläge och sprang och gömde mej bland några toaletter. Sen kom jag på att Jokern var ju där med, så om jag kunde få Batman att upptäcka Jokern så skulle dom slåss i stället så kunde jag fly. Och här någonstans, när Batman jagar mej genom toaletterna och springer rakt på Jokern, inser jag att jag drömmer. Vips trollar jag bort slagskämparna och tänker att, undra om jag kan flyga? Så det gör jag. Flyger runt inne på Knuptpunkten. Det riktigt sög i magen, så himla häftigt, som om jag kunde flyga på riktigt! Jag stack ut och kände att jag ville gå på en fika med någon, och där någonstans flöt upplevelsen in i så vardaliga händelser att jag började drömma på riktigt igen.
Klardrömmar är grymt häftiga. Jag har hört att man kan träna sej själv till att klardrömma men det har jag aldrig försökt.

Mitt egna drömmande ligger alltså delvis till grund för namnet jag valde på min blogg. En mer uppenbar förklaring är att det låter fint  såklart.. Men även till vardags, i det vakna livet, är jag en drömmande person, och älskar att dagdrömma om allt möjligt. Vänta bara tills ni hör vad mitt nya efternamn kommer bli när jag gift mej hihi! Men det håller vi hemligt tills jag är en gift kvinna!

