>Jag skriver böcker. Varje kväll. Jag ska bara börja skriva på riktigt. Det är alltid svårast i början säger dom. (Vilka är Dom förresten, jag har alltid velat träffa en av Dom. Mystiska snubbar.)
Det är Fantasy böcker. Det är nästan det enda jag klarar av att läsa – en form av eskapism erkänner jag villigt. Jag längtar så mycket efter äventyr, magi, drakar och enhörningar ibland att jag går i bitar. Vardagslivet smular sönder mina nerver ibland, och min leda gör mej till fru Dysterkvist.
När jag var liten var det inget konstigt med att drömma om sagodjur, men nu är jag 27 och fortfarande står att få rida en Pegasus högt på min önskelista. Mitt bästa substitut är att skriva mina egna berättelser, där jag får leva ut scenarion som är så dramatiska att det nästan är provocerande. Som vissa kvinnor läser tantsnusk, så är Fantasy min last.
För er som aldrig läst något sådant, men ändå känner en viss potential för genren (du bör gillar sagor, hjältar och skrukar, och gärna drakar och trollkarlar!) kan jag rekommendera ett par bra böcker /det finns mycket fantasy som är dålig, men en del bra också.

Denna fristående bok är av en av våra få svenska fantasy författare Bertil Mårtensson. Boken heter Vingmästarens dotter. Bara namnet liksom. Det är en väldigt vacker, sällsam historia, fylld av mycket smärta och orättvisa men också vad mod innebär. Finns inte att köpa längre, mer än på antikvariat, men biblioteken har den och den finns som e-bok!

”Vintern är lika lång som ett år hos oss, och snön tornar upp sig runt byarna och slotten under bergen. Men vintern går mot sitt slut, våren är på gång och luften laddad av förväntningar.

  På det insnöade slottet möts tre ungdomar. Vingmästardottern Arys, prinsessan Tamara som jämt är på uselt humör, verkar det som, och pojken Armain som dras både till Tamara och det gåtfulla hos Arys. Tamaras utbrott bekymrar naturligtvis hennes föräldrar, men de vägrar förstå vad det beror på. För dem är det enda viktiga att hon lär sig flyga, för den dag är nära då vingarna ska ska tas fram ur sina stall och alla slottens familjer ska inleda den stora vårflykten.

  Allt går obönhörligt mot sin upplösning, och den kan bli hård eftersom det innebär skam för en familj om ett av dess barn inte vill flyga, och samtidigt handlar det om dödsstraff att flyga för den som kommer från fel släkt, i synnerhet om hon är en vingmästares dotter. ”

