>Sitter här och är lite irriterad faktiskt. Surfade in på en Mollyblog som i ett lite äldre inlägg ondgjorde sej över att KappAhl inspireras av Odd Molly och har gjort ett par plagg som liknar OM rätt mycket. Visst, något enstaka plagg är väl lite väl likt – tänker på wigwam kopian i första hand. Men det är väl egentligen bara den som är jättelik, förutom möjligvis taradiddlen, som jag ärligt talat inte ens såg likheten med förrän någon påpekade det. Men snacka om att ge sej på ett patetiskt offer – åh herregud KAPPAHL kopierar Odd Molly! För Kappahl har ju sån status som modekedja. Jag jobbar där själv och är den första att erkänna att våra kollektioner inte är jätteflashiga, även om vi bättrat oss på senare år.Fast det kanske är där skon klämmer eller? Mmm?
Men fine, jag kan förstå att någon tycker att det är trist med ‘kopior’ – du vill ju bära din dyra Odd Molly för att du just har haft råd med den, non? Och så kommer någon i en fattig looser i en look-a-like från KappAhl, måste vara grymt störigt, måste verkligen få dej att känna dej smutsig, hur vågar någon gå omkring i ett plagg inspirerad av ditt DYRA MÄRKESPLAGG.
What the fuck? Det låter ju helt sjukt, skärpning för bövelen!
Dessutom – folklore är en het trend – inom alla kedjor, men Odd Molly har kanske monopol på stilen? När folklore försvinner som trend ska ni se att ‘kopiorna’ från KappAhl med flera också försvinner. Då kan ni som känner er förmer bara för att ni bär Odd Molly strutta runt med näsan i vädret om det passar er. Jag bär Odd Molly för att jag älskar mina plagg, för att jag tycker dom är fina och får mej att känna mej fin och speciell. Jag blir inte sur när någon kommer i en Odd Molly look-a-like, varför skulle jag bli det? Det påverkar ju inte mej eller mina plagg väl? Alla ska väl få känna sej fina, även den kvinna som inte har råd med en wigwam, utan ‘bara’ en KappAhl. Jag blir då bra mycket mer sur över piratkopering i så fall, när någon utger sej för att vara något annat och tjänar på att uttnyttja det namnet.
Jag hoppas verkligen att de flesta av er Odd Molly tjejer inte är sånna jäkla snobbar som tycker att det är en status symbol att bära märket.
Jag ska säga en sak till på tal om inspiration – tittade på lite konsthistoria. Hur många har inte inspirerats av andra? Och musik. Hur många har inte inspirerats av varandra?! Och varför inte ta alla våra dagliga outfits som exempel? Säkert hälften av alla mina outfits är inspirerade av det någon annan haft på sej. Men jag kanske inte får lov att klä mej likadant som den där snygga tjejen – det är bara hon som får lov att kläs sej så i hela världen…

Ja, jag är irriterad. Tycker du annorlunda? Varsågod att försöka övertyga mej om du tycker att jag har fel, men tro mej, jag har jobbat och hållt på med konst och illustrationer i många år nu, är det något jag vet varenda smutsiga lilla detalj om, så är det inspiration vs kopiering.

