>Lugn, lugn, det är inte vad ni tror! Jag var på Len Hud och fick min allra första ansiktsbehandling, och misshandeln bestod i portömning och plockande av ögonbryn. Oj vad tårarna rann på mej! Min ‘behandlare’ var dessutom rolig; ”Du kan skrika om du vill men ingen kommer att komma och rädda dej!” Kändes tryggt.

Min hy har aldrig varit något att hänga i julgranen, och sen jag var 12 har jag i princip bara brytt mej om att använda clearasil och tea tree oil produkter för att försöka hålla jämna steg med min orena hy. Att jag har blandhy visste jag, men hur man sköter en sådan har jag aldrig lyckats reda ut, så det var faktiskt väldigt roligt att få en hudanalys och utbildning i hur min hud fungerar.

Hudterapeuten klämde och smorde och hade sej, och halade fram med den starkaste lampan jag någonsin varit tvungen att blunda under medan hon med förstoringsglas granskade panna, kinder och haka. Jag var tydligt väldigt yttorr, och hon fick ta i för kung och fosterland när hon skulle klämma mina läskiga pormaskar. ”Oj vad hårt dom sitter…. Jag får nog fokusera på dom största.” Jorå, torr va det!

Gick därifrån en tusenlapp fattigare (produkter, själva behandlingen hade jag ett presentkort på – tack mamma!), rödflammig och prickig – en riktigt sorglig figur om jag ska var ärlig, men lika glad för det. Nu tvättar och smörjer jag och tycker att det är himla kul att ta hand om mitt ansikte, något jag att avskytt att behöva ta itu med förr. Ska på återbesök om tio veckor, så det var ett lyckat äventyr.

