>

Idag hade jag en nära döden upplevelse…. 😉 Ute i stallet idag tog jag in hästarna från hagen för att ge dom en dos med vårt antiflugmedel. Mycket bromsar (stora grå flugliknande saker som biter hårt så att det gör ont och suger blod) och sånt otäckt som biter dom stackarna. Bromsar är ju otäcka nog i sej, men snart dök det upp en riktigt otäck varelse. Jag har råkat ut för dom innan, och dom är väldigt obehagliga. De ser ut som en enorm korsning mellan en geting och en humla, är mycket stora och brummar där dom flyger omkring. Just denna landade oförskräckt flera gånger på en av hästarna. Jag höll på att få fnatt, med hästen bara lungt ryckte på sej så den gav sej av efter ett tag. Men huga! Jag vart ju livrädd!

Det tog mej lite luskande väl hemma men jag upptäckte att det var Dödskallesvärmare! Det vill säga, en mal, den största som finns i Sverige! Helt ofarlig dessutom. Håll till godo med lite bilder – de två översta är en Dödskallesvärmare, de under är av olike varianter som inte återfinns här, men i övriga delar av världen. Är dom inte magiskt vackra?

